Ajuda
Un procés participatiu és una seqüència d'activitats participatives (p.e. primer omplir una enquesta, després realitzar propostes, debatre-les en trobades presencials o virtuals, i finalment prioritzar-les) amb l'objectiu de definir y prendre una decisió sobre un tema específic.
Exemples de processos participatius són: un procés d'elecció de les membres d'un comitè (on primer es presenten unes candidatures, després es debat i finalment s'escull una candidatura), pressupostos participatius (on es realitzen propostes, es valoren econòmicament i es voten amb el pressupost disponible), un procés de planificació estratègica, la redacció col·laborativa d'un reglament o norma, el disseny d'un espai urbà o la producció d'un pla de polítiques públiques.
Fases del procés
Aquesta fase s’inicia el 4 d’abril i finalitza el 13 de maig.
Es realitza l’acte de presentació del procés dels Pressupostos Participatius a la Sala de Plens de l’ajuntament .
Es dona a conèixer a la ciutadania la metodologia de treball i els criteris generals del procés.
L’objectiu d’aquesta fase és donar a conèixer el procés i les formes de participació, mitjançant la seva difusió a la ciutadania a través del web municipal, app municipal, whatsapp difusió, plataforma de participació, xarxes,.
Per a la seva consecució s’editen tríptics informatius i una pancarta tipus lona que es trasllada a totes les trobades i queda instal·lada fins a la fase 6 del procés.
Aquesta fase s’inicia l’1 de juny i finalitza el 30 de juny.
Durant aquest període aquelles persones, vinculades a Santa Eugènia de Berga, que ho desitgin poden presentar propostes d’inversió (com a màxim 3) que es duran a terme al municipi. Aquestes s’han d’ajustar a les bases i s’han de presentar a través de la plataforma de participació. Malgrat això, l’Ajuntament prestarà assistència a qui ho sol·liciti als efectes d’enregistrar-se al referit aplicatiu i presentar suggeriments d’inversió.
Aquesta fase s’estén des de l’1 de juliol fins 30 d’agost.
La Comissió Tècnica es reunirà les vegades que calgui.
En aquestes reunions es procedeix en primer lloc a verificar si les propostes compleixen els requisits establerts a les bases.
En segon lloc es procedeix a la seva classificació atenent a la naturalesa de la petició, d’acord amb el següent, exemple:
· Mobilitat
· Obres en equipaments municipals i vies públiques
· Camins per a vianants
· Parcs infantils
· Enllumenat públic
· Altres que per la seva diversitat no es poden integrar en un dels grups anteriors ni de formar-ne un d’autònom
En el transcurs d’aquesta fase,la Comissió Tècnica atenent la similitud o semblança de contingut de les propostes, decideix proposar la seva agrupació a les persones que les van proposar.
Els membres de la Comissió fan la valoració econòmica de les iniciatives provinents de la ciutadania, a partir de la informació que aquestes contenien.
En aquesta fase la Comissió Tècnica no interactua amb les persones que subscriuen propostes.
El 15 de setembre es comunica a les persones que han formulat proposta que aquestes no han estat acceptades, indicant-se la respectiva motivació, d’acord amb el següent:
a) Per no tractar-se d’un projecte d’inversió
b) Per no ser una proposta viable
c) Per no constituir una competència municipal
d) Per afectar a béns que no són titularitat de l’Ajuntament
e) Per requerir la intervenció d’una altra administració
f) Per superar el pressupost previst a les bases reguladores
g) Per tractar-se d’actuacions que l’Ajuntament ha previst fer o està executant
El 19 de setembre es publiquen a la plataforma decidim els projectes que passen a la fase de votació.
Aquesta fase s’inicia el 24 d’octubre i finalitza el dia 30 del mateix mes any.
El 14 de novembre es publica a la plataforma el resultat de les votacions i de les propostes seleccionades.
El projectes que s’executarà serà el que ha obtingut més vots.
Any 2023
Pressupostos participatius
Primera edició dels Pressupostos Participatius
Quant a aquest procés
L’Ajuntament de Santa Eugènia de Berga pretén impulsar i afavorir la participació de la ciutadania en els afers públics municipals, perquè tots els veïns i veïnes puguin debatre i decidir sobre 15.000 € de la partida d’inversions del pressupost municipal.
Poden presentar propostes i votar els projectes finalistes totes les persones empadronades a Santa Eugènia de Berga majors de 16 anys. Per fer-ho cal registrar-se a la plataforma Santa Eugènia decideix.
El calendari de la primera edició dels Pressupostos Participatius és el següent:
Fase 1. Informació i presentació del procés participatiu
Aquesta fase s’inicia el 4 d’abril i finalitza el 13 de maig.
Es realitza l’acte de presentació del procés dels Pressupostos Participatius a la Sala de Plens de l’ajuntament .
Es dona a conèixer a la ciutadania la metodologia de treball i els criteris generals del procés.
L’objectiu d’aquesta fase és donar a conèixer el procés i les formes de participació, mitjançant la seva difusió a la ciutadania a través del web municipal, app municipal, whatsapp difusió, plataforma de participació, xarxes,.
Per a la seva consecució s’editen tríptics informatius i una pancarta tipus lona que es trasllada a totes les trobades i queda instal·lada fins a la fase 6 del procés.
Fase 2. Presentació de propostes
Aquesta fase s’inicia l’1 de juny i finalitza el 30 de juny.
Durant aquest període aquelles persones, vinculades a Santa Eugènia de Berga, que ho desitgin poden presentar propostes d’inversió (com a màxim 3) que es duran a terme al municipi. Aquestes s’han d’ajustar a les bases i s’han de presentar a través de la plataforma de participació. Malgrat això, l’Ajuntament prestarà assistència a qui ho sol·liciti als efectes d’enregistrar-se al referit aplicatiu i presentar suggeriments d’inversió.
Fase 3. Valoració de les propostes presentades
Aquesta fase s’estén des de l’1 de juliol fins 30 d’agost.
La Comissió Tècnica es reunirà les vegades que calgui. En aquestes reunions es procedeix en primer lloc a verificar si les propostes compleixen els requisits establerts a les bases. En segon lloc es procedeix a la seva classificació atenent a la naturalesa de la petició.
En el transcurs d’aquesta fase,la Comissió Tècnica atenent la similitud o semblança de contingut de les propostes, decideix proposar la seva agrupació a les persones que les van proposar.
Els membres de la Comissió fan la valoració econòmica de les iniciatives provinents de la ciutadania, a partir de la informació que aquestes contenien.
En aquesta fase la Comissió Tècnica no interactua amb les persones que subscriuen propostes.
Fase 4. Publicació de les propostes acceptades
El 15 de setembre es comunica a les persones que han formulat proposta que aquestes no han estat acceptades, indicant-se la respectiva motivació, d’acord amb el següent:
a) Per no tractar-se d’un projecte d’inversió
b) Per no ser una proposta viable
c) Per no constituir una competència municipal
d) Per afectar a béns que no són titularitat de l’Ajuntament
e) Per requerir la intervenció d’una altra administració
f) Per superar el pressupost previst a les bases reguladores
g) Per tractar-se d’actuacions que l’Ajuntament ha previst fer o està executant
El 19 de setembre es publiquen a la plataforma decidim els projectes que passen a la fase de votació.
Fase 5. Votació de les propostes
Aquesta fase s’inicia el 24 d’octubre i finalitza el dia 30 del mateix mes any. Es podrà votar una de les propostes acceptades.
Fase 6. Recompte, selecció i publicació de les propostes resultants
El 7 de novembre es publica a la plataforma el resultat de les votacions i de les propostes seleccionades.
Els projectes que s’executaran seran els que han obtingut més vots,
Fase 7 Inici de les tasques per a l’execució dels Projectes
Any 2023
Compartir